Kielenpää tavoittelee jo sanaa sisustuskaiutin, mutta viimeistään
kuuntelutestit osoittivat, että sisustus-etuliite on lähinnä
loukkaus konseptia kohtaan. Optimaalinen kotelon viritystaajuuskin oli löytynyt ja asettunut 70 hertsin paikkeille.
Tulee kuitenkin huomata, että seinälle asennettuna kaiutin. Useampi eri alojen osaaja liittyi yhteen ja kehitti uudenlaisen kaiuttimen, seinälle ripustettavan Sonolux Bepopin.
Seinäkaiutin ei sinänsä ole uusi keksintö, mutta Bepop
lähestyy asiaa hieman uudesta lähtökohdasta, ympärisäteilevyydestä ja siitä tilastollisesta ilmiöstä, että ?kodin sisustaja ruukaa olla naimisissa kodin hifistin kanssa?, kuten Sonoluxin puhemies Mikko Sundman asian ilmaisee. Lähinnä
joidenkin jakosuotimen komponenttien vaihtoa toisenmerkkisiin, saatavuussyistä. Paremminkin voisi käyttää sanaparia harkittu kompromissi.
Vierailuhetkellä elo-syyskuun vaihteessa kaiutin oli vielä
lievästi protovaiheessa, mutta mahdottoman suuria muutoksia toistimeen ei kuulemma ole enää tulossa. kokeilu
Sonolux Bepop -seinäkaiutin
Teksti Jarno Rannanpää Kuvat Jarno Rannanpää ja valmistaja
Ääntä
ja designia
seinällä
Voiko vaihdettavalla design-kankaalla
varustettu seinäkaiutin olla hifiuskottava?
Vierailimme Sonoluxilla tarkastamassa asian.
52
Oululainen Sonolux lukeutuu niihin valonpilkahduksiin, joita on syttynyt parisen vuotta sitten alkaneiden,
kaupunkia koetelleiden rakenteellisten muutosten seurauksena
Vastaavasti, diskantin
ympärisäteilevyydellä on tarkoitus jakaa teho tasaisesti
huoneeseen ilman epäsuoria heijasteita.
Yläpäässä käytössä on Seasin DXF-linssillä varustettu ympärisäteilevä diskantti ja alapäässä Scanspeakin 5.25. Seinän ja kaiuttimen väliin jää ripustettaessa tassut. Jälkimmäisessä tapauksessa vaneripinta jää piiloon.
Ledien tarvitsema sähkö ja kaiutintasoinen signaali syötetään erillisen liitäntäboksin kautta.
Hifin kannalta kankaan käyttö on rohkea veto, sillä kankaat vaikuttavat myös taajuusvasteeseen, ja varsinkin val-
53. Kyseessä on siis
eräänlainen kerrosrakenne. Ulkomuodoksi hakeutui akustisten ja ulkonäöllisten vaatimusten lopputuloksena noin 7:5:1-suhteinen levymäinen konsepti, jonka reunalla on led-lista luomassa tunnelmavaloa ja edessä neppareilla liitettävä kustomoitava kangas. kokeilu
säteilee puoliavaruuteen, joten basson taso laskee sen mukaisesti myös normaalia loivemmin. Vanerin pintakäsittelyväri on
valittavissa. Pohjasuunnittelun jälkeinen käytännön yritys?erehdys-kehitystyö kun ei ole tällä toimintaperiaatteella mitään kaikkein suoraviivaisinta sorttia.
Rakenne jyrsimällä
Kaiuttimet on rakennettu useasta päällekkäisestä 21-millimetrisestä suomalaisesta koivuvanerista, joista keskimmäiseen takatilavuus on toteutettu jyrsimällä. Pinnoitusvaihtoehtoina ovat etupinnan peittävä sekä etupinnan ja sivut peittävä
versio. Rakenne ei ole kustannuksiltaan halvimmasta päästä.
Muotoa, valoa ja väriä
Kaiuttimen luonnosteluvaiheessa muotoilualan asiantuntijan konsultointi ja pähkäily johtivat asiasta toiseen ja lopulta seinälle ripustettavaan konseptiin. bassokeskiääniset D?appolito-tyyppisellä rakenteella ja refleksivirityksellä. Käytössä ne asettuvat joko pysty- tai vaaka-asentoon, käyttäjän valinnan mukaan. D?appolitolla haetaan hieman tuntemattomampaa
ominaisuutta, eli sopivalla vaiheistuksella saavutettavaa ympärisäteilevyyttä myös rajataajuuksien tuntumassa. Niitä on yksi kummallakin lyhyemmällä sivulla. Tämän
käytännön toteuttaminen on mitä ilmeisimmin vaatinut verta, hikeä ja kyyneleitä. Efektiivistä tilavuutta kasvattavia fyllinkejä ei
ole käytetty, sillä volyymia on kuulemma riittänyt aivan
tarpeeksi ilmankin.
Myös kaksi refleksiputkea on jyrsitty vaneriin, eli ne
ovat kantikkaita portteja
Referensseinä
toimivat noin vuosikymmenen takaiset ProAc?in Tablette
2000 -kaksitiekaiuttimet, jotka osoittautuivat varsin hyväksi
vertailukohdaksi, sillä ne ovat erinomaiset jalustakaiuttimet.
Lisäksi ProAc?ien toisto-ominaisuudet ovat mielestäni stereotyyppisen hifimäiset, eli hieman kireähkö yläpää, jämäkkä
joskin voimaton basso ja kuulas, konstailematon keskialue.
Bepopien etukankaana käytettiin vihreää huopaa, ja kaiuttimet asennettiin ensin pystyasentoon.
Soiva kaiutinpari voitiin valita kytkimellä. Bepopit kallistuivat lievään muhevuuteen.
Tuli Mezzoforten Daybreak -albumilta löytyvän Rollercoaster-raidan vuoro, joka edusti testiraitojen dynamiikkahirmua. Tyypillisesti tämä on paljastanut bassopään ja kotelon virityksen kompastuskivet sekä mahdollisen ääripäävoittoisuuteen taipuvaisuuden.
ProAcien esitys oli jokseenkin ennalta arvattava. kokeilu
Sonolux Bepop -seinäkaiutin
veutunut hifiharrastaja kiinnittää tähän huomiota. Tarjolla
on tietty valikoima tekstiileitä, mutta tarvittaessa myös jokin muu vaihtoehto voi tulla kyseeseen. Puhtaasti akustisilla kitaroilla toteutettu konsepti on armoton tilatoiston ja äänimaailman balanssin kannalta. Referenssikaiuttimet toistivat kivasti raidan
54
harmoniset ja perkussiivisen otteen, mutta jättivät kaiken
levylle tallentuneen energian ja grooven puolitiehen, tilantunnusta puhumattakaan.
Vastaavasti ensitahdeista lähtien kävi selväksi, että Bepopit ovat verrokkeihinsa nähden enemmän läsnä ja yleiseltä toistoltaan kokonaisvaltaisemmat . Napakka, joskin voimaton basso ja kireä saksofonin toisto.
Ennakkoasenteena Bepopien suhteen oli, että nytkö pakka leviää, mutta vielä mitä! Testipenkiltä annettiin erityismaininta saksofonitoistosta, jossa on myös mehevyyttä
(enemmän puuta kuin vaskea). epähifimäiset.
Osittain tämä voi johtua siitä, että Bepopien ehkä hieman
korosteinen yläkeskialue ja diskantti ei ole kylmän kalsea
vaan lämpimän välitön ja helposti lähestyttävä. Kuosit tulevat syksyn mittaan tarjolle verkkosivuille.
Miten kuunneltiin
Kuuntelutesti suoritettiin Sonoluxin tiloissa hyvin kevyesti
akustoidussa kuuntelu/toimisto-huoneessa. Bepopit olivat
hieman herkemmät tai ainakin äänekkäämmät (yläkeskialueen ja diskantin korostuma), joten pientä justeeraamista
jouduttiin harrastamaan tason sovittamiseksi aina vaihdon
yhteydessä.
Höristelyä
Ensimmäisenä levylautaselle löysi Laurence Juber / Preston Reed -parivaljakon Groovemasters-albumi ja sen päätösraita Last Train. Yleistoisto säilyi kokonaisvaltaisena, vaikka napakkuudessa referenssit veivätkin niukasti
voiton. Tämä välitti kiitettävästi kitaroiden energian ja nyanssit. Aivan ensi
kuulemalta piirre tuntui ehkä aavistuksen päällekäyvältä,
mutta pienen tutustumisen jälkeen ProAcit alkoivat kuulostaa varsinkin yläkeskialueen osalta puutteellisilta tai
jopa tyhjiltä, ja tämä vaikutelma säilyi pääsääntöisesti session loppuun asti. Lievää pyöristelyä, mutta tämä on vahvasti makuasia.
Lautaselle asettui soundillinen Grunge-levyjen kuningas, Soundgarden . Pää nyökytteli iloisesti siinä missä Bepopeillakin, mutta uuden löytäminen on aina uuden löytämistä.
Tätähän piti sitten testata vielä kotosalla omalla laitteistolla, ja vaikka Genelecit piirsivätkin tarkan näkemyksen
asiasta, se taisi olla se Bepopien lämmin läsnäolo, joka toi
kannupatteriston parin metrin päähän kuuntelijasta.
Seuraavaksi pyöriteltiin studiopuolelta niin Kentiä, Stevie Ray Vaughania kuin Jukka Perkoakin, mutta ne eivät oikeastaan muuttaneet tilannetta suuntaan tai toiseen. kokeilu
Omiin lempitestiraitoihin lukeutuva Dream Theaterin
These Walls sai luvan edustaa ensimmäistä modernia studioäänitettä. Ehkä se on juuri tämä lievästi vaimentunut yläpää ja lievä preesens sekä yleissoinnin
helppous.
Myöskään jakotaajuuden ongelmat eivät ole niin ilmeisiä kuin perinteisellä kaksitiekaiuttimella.
? Seinällä, poissa jaloista
? Kangas ja vanerin väri kustomoitavissa
oman maun mukaan
? Ympärisäteilevä
? Monipuolinen toistin
? Kankaan valinta vaikuttaa vasteeseen
55. Stereokuva ei ole sweet spotissakaan veitsenterävä . Juuri niin, ei sweet spot.
Nämä toistimet ovat ehdottomasti musiikkidiggarin ja
nautiskelijan työkalut, eivät ehkä niinkään kuuntelutuolin kuluttajan. Etukankaan osalta suositus on, että sen tyyppi kuunnellaan ensin, ja väri ja kuosi valitaan vasta sen jälkeen.
info
Hinta:
Lisätietoja:
Tekniset tiedot:
Mitat (l x k x s):
Massa:
Toimintaperiaate:
Elementit:
-Matalat äänet
-Korkeat äänet
Sonolux Bepop
n. Teoriassa tämäkin asento on mahdollinen,
mutta ennen asennusta kannattanee kuulostella, josko sisustuspuoli suostuisi kompromissiin pystyasennon eduksi. Akustinen ja
jazz-musiikki hyötyivät maneereista eniten, ja kaiuttimet
esiintyivät edukseen myös tuotetulla studiorockilla.
Suoritimme vielä toisen testikierroksen kaiuttimet vaakatasossa. Referenssit maalasivat monitorimaisen kliinin
ja konstailemattoman maiseman aavistuksen korostunein
pellein maustettuna, toisin sanoen raidan maneerit menivät jo överiksi.
Kytkin kävi jälleen, ja ensimmäisen näytteen kaltainen
tilan ja ilmapiirin leijailu jatkoi siitä, mihin akustiset soittimet jäivät. 040 575 5412, www.sonolux.fi
45 x 60 x 8,5 cm
n. SuperUnknown ja Fell on Black Days, ja aijai sitä
intron rumpufilliä, kun sitä piti useamman kuuntelijan toimesta soittaa uudestaan ja uudestaan. Kiertelin toistamiseen huoneessa
tarkastelemassa, ja kieltämättä yleisäänimaailma säilyi huomattavasti paremmin kasassa kuin pönttökaiuttimilla.
Joskus uusien asioiden tai näkökulmien löytäminen ikivanhoilta levyiltä tuottaa uskomatonta tyydytystä. Pystyasennossakin havaittu lievä pyöristelevyys nosti nyt enemmän päätään, eikä
kuuntelu innostanut aivan samassa määrin kuin ensimmäi-
sellä kierroksella. Ei ProAcienkaan esitys ollut huono,
mutta siitä suunnasta ei löytynyt mitään uutta. ja
kun diskantinkin teho jakautuu suhteellisen iloisesti ympäri huonetta, alkaa tehdä mieli puuhastella ja hoitaa askareita musiikin lomassa. Bepopit olivat kuin kotonaan keinotekoisen studiotilan maalailussa, ja lievä mehukkuus sopi tämän albumin soundimaailmaan. 2000 ?/pari
Sonolux Oy, puh. Lounge siksi, että
session aikana allekirjoittanut pöffäili kertaan jos toiseenkin ympäri huonetta tarkastelemassa äänikuvaa ja suuntaavuutta eri perspektiiveistä ja siksi, että pariin otteeseen
teki mieli ajaa muut pois huoneesta ja vallata sen toisella
laidalla oleva sohva. Ilmeisesti lievät puutteet ylimmässä diskantissa johtuvat
DXF-linssin toteutuksesta, ja Seasin datojenkin mukaan
vaimentuma johtuu elementistä, ei Bepopien designista.
Toisaalta, soundissa on matkassa jotain laajakaistaelementillekin ominaista. Ja
sitten tuli sen mörön vuoro: keloille oli annettu tarpeeksi
aikaa lämmetä, joten In Flamesin Clayman sai luvan kertoa, saadaanko D?appolito tukkoon ja kotelo soimaan basarijumpalla. siis kaikkea muuta kuin monitorimainen . Silti, tämä genre
ei edustanut ehkä aivan optimimateriaalia. 8 kg
2-tie, D?appolito, bassorefleksi
13,3 cm
2,6 cm
yhteenveto
Jonkinlaista asian kiteyttämistä pohtiessani mieleen
juolahtivat sanat lounge ja nautiskelija. Näitä voisi suositella seinä-
asennuksen ja ympärisäteilevyyden osalta myös nuorille
lapsiperheille ja lemmikkien omistajille.
Koska Bepopien yläpää vaikutti aivan aavistuksen vajaalta ja vastaavasti ProAcien ylikorostuneelta, parivaljakko osoittautui jokseenkin toistensa vastakohdiksi. Yleishavaintona oli, että toimintaperiaate ei vain ole
parhaimmillaan tässä asennossa. No eipä juuri, ja kokoisekseen Bepopit suoriutuivat mallikkaasti jakaen ihan kivasti myös energisyyttä.
ProAceissa oli havaittavissa jälleen energiavajausta, joskin
ulosanti oli tarkkaa ja konstailematonta.
Viimeistään Opethin Blackwater Park paljasti, että taulukajarit ovat varsin yleispätevät toistimet. Filli käytännössä
täytti koko huoneen